15 pytań o klatkę kennelową

autor Kasia

Chociaż wydaje się, że o klatce kennelowej napisano już wiele, praktycznie każde spotkanie z nowymi kursantami uświadamia nam, że ten przedmiot nadal budzi sporo niepewności i negatywnych skojarzeń. A szkoda, bo to jedno z rozwiązań, które szczerze polecamy. Prawidłowo wprowadzona klatka może ogromnie ułatwiać codzienne życie – zarówno psa, jak i jego opiekuna, i ma racje bytu nie tylko w warunkach domowych. Kluczem do sukcesu jest pokazanie psu, że przebywanie w klatce oznacza dla niego wyłącznie szeroko pojęty relaks, regularnie uatrakcyjniany najlepszymi smakołykami. Dlaczego klatka układa psom w głowie, a Odi i Vesper pakują się do środka, gdy tylko nadarza się taka okazja?

Jeśli ktoś zapytałby mnie, czego potrzebuje każdy pies, to na liście priorytetów bez wątpienia znalazłby się spokój. Spokój polegający na wyciszeniu, kontemplowaniu rzeczywistości i osiągnięciu jedynego w swoim rodzaju, psiego zen. O ile niektóre czworonogi nie muszą się tego uczyć, tak dla innych sztuka wyciszenia nie jest taka oczywista. I tutaj dochodzimy do jednego z głównych wątków, czyli roli opiekuna, który chcąc zadbać o szczęśliwe życie swojego psa, powinien zapewnić mu bezpieczne miejsce do odpoczynku. Czy to koniecznie musi być klatka? Nie, wybór należy wyłącznie do przewodnika. Ale warto spojrzeć na ten (nadal dość kontrowersyjny) przedmiot przychylnym okiem, bo zalet ma znacznie więcej, niż wad.


klatka-cpnt2

Odi i Vesper mają tak pozytywne skojarzenie z klatkami, że pakują się do każdej, która jest dostępna.

W tym wpisie znajdziecie odpowiedzi na najczęściej powtarzające się pytania z prowadzonych przez nas konsultacji behawioralnych i szkoleń. Mamy nadzieję, że to pomoże wyjaśnić wszystkie wątpliwości kennelowe.

  1. Dlaczego klatka może być azylem?

Psy lubią jasne schematy. Lubią wiedzieć, że mają własne, bezpieczne miejsce, w którym mogą odpocząć i nic/nikt nie będzie im wtedy przeszkadzać. Wiele psów intuicyjnie wybiera do spania ograniczoną przestrzeń np. miejsca pod stołem, krzesłem albo kąty pokoju, dlatego z ich punktu widzenia, klatka może być atrakcyjna. W wykorzystywaniu klatki najważniejsze jest to, żeby dla psa przebywanie w środku wiązało się ze spokojem, bezpieczeństwem i przyjemnością. Klatka nie jest dla psa karą, nie jest więzieniem i nie robi mu krzywdy. Ma to być miejsce, w którym może się wyciszyć po treningu, spać, schronić w stresującej sytuacji albo świadomie uniknąć kontaktu z innymi ludźmi lub zwierzętami. Często w rozmowach na ten temat pojawia się określenie „azyl”, a biorąc pod uwagę reakcje Odi i Vesper, klatka z powodzeniem może spełniać taką rolę.

2. Czy mogę od razu zamknąć psa w klatce?

Zdecydowanie nie. Trening zostawania w klatce trzeba podzielić na etapy. Przygotowania psa do spokojnego przebywania w klatce wymaga kilku tygodni codziennej pracy nad budowaniem pozytywnego skojarzenia. Dla niektórych osób to nadal zaskoczenie, ale przecież nikt nie chce, żeby jego pies dostał ataku paniki lub rozpaczy po zamknięciu w klatce. Wszystkie etapy treningu opiszemy krok po kroku w kolejnym poście, więc jeśli zastanawiacie się jak zabrać się do tego tematu, ale nie wiecie jak, to instrukcja wkrótce pojawi się na blogu. Bardzo ważne jest również to, żeby nie robić niczego na siłę, bo klatka ma być dla psa przede wszystkim azylem, w którym chętnie przebywa i czuje się bezpiecznie. Z doświadczenia wiemy, że lepiej robić to stopniowo, niż testować wytrzymałość psa. Nie sztuką jest wpakować psa do klatki i oczekiwać, że bez żadnego wsparcia zaakceptuje taki stan rzeczy. Sztuką jest sprawić, żeby pies uwielbiał przebywać w swoim mini domku.

3. Czy klatka musi być jedynym miejscem psa w domu?

Nie, nic nie stoi na przeszkodzie, żeby w domu docelowo funkcjonowały inne psie posłania, ale sugerujemy, aby w czasie przeprowadzania treningu klatkowego jego ulubione legowisko zostało umieszczone wewnątrz klatki. Obecnie Odi i Vesper często śpią w różnych częściach domu, ale klatka jest dla nich bezpiecznym miejscem, dostępnym przez całą dobę, które kojarzą przede wszystkim ze świętym spokojem. I co więcej, obie dobrowolnie wybierają to miejsce, kiedy potrzebują spokoju, a o to właśnie nam chodzi.


Chcesz wprowadzić klatkę swojemu psu pod okiem trenera? Umów się na trening indywidualny w naszej szkole (Warszawa, Ursynów).


4. Gdzie powinna stać klatka?

Wiele zależy od potrzeb psa, ale dla większości czworonogów kontakt z opiekunami jest bardzo istotny. Z tego względu dobrym rozwiązaniem będzie ustawienie klatki w miejscu, w którym przebywają na co dzień domownicy. Ma to duże znacznie zwłaszcza na etapie budowania pozytywnego skojarzenia z przebywaniem w klatce. Warto ustawić klatkę w pomieszczeniu, w którym pies przebywa najczęściej, czuje się bezpiecznie i z którego ma dobry punkt obserwacyjny. Pamiętajcie również o tym, że nie bez znaczenia jest temperatura. Jeśli ustawimy klatkę blisko gorącego kaloryfera, nie dla każdego psa będzie to przyjemne miejsce.


klatka-cpnt3

Odi ma dostęp do klatki przez całą dobę. Zamykana jest w niej tylko wtedy, gdy pojawia się taka potrzeba.

5. W czym klatka jest lepsza od zwykłego legowiska?

Daje nam kontrolę nad tym, co robi pies, gdzie przebywa i jakie bodźce do niego docierają. Klatka przydaje się zarówno podczas wizyt gości, którzy np. boją się kontaktu z psami lub przeciwnie – nie są w stanie zaakceptować tego, że pies nie ma ochoty wchodzić z nimi w interakcje, a mimo to na siłę inicjują kontakt. Sprawdza się również w przypadku psów, które reagują bardzo emocjonalnie np. na dźwięk domofonu lub widok kuriera i w bezpośredni sposób pomaga w zapobieganiu zachowaniom niepożądanym (choćby skakaniu lub szczekaniu na gości).  Ma zastosowanie także w przypadku sytuacji stresujących, jak Sylwester lub burza. Dla psów, które źle znoszą takie wydarzenia, przebywanie w klatce, która może być dodatkowo osłonięta np. kocem, może działać bardzo uspokajająco.

6. Jakie są wady klatki?

Niestety taki przedmiot nie jest szczytem marzeń projektanta wnętrz i trudno go zakamuflować w mieszkaniu ze względu na gabaryty. Ciężko mówić tu o wyjątkowych walorach estetycznych drucianej klatki, co dla wielu osób jest problematyczne. Ale potrzeba matką wynalazku, więc na rynku istnieje możliwość kupienia klatek materiałowych lub drewnianych, które mogą stanowić alternatywę, jeśli nie po drodze Wam z metalowymi kratkami. ;)

7. Czy mogę zabierać klatkę na wyjazdy?

Jak najbardziej. To jedna z najważniejszych zalet klatki lub transportera. Wyjeżdżając w nowe miejsce z psem, nie musimy się martwić o to czy nasz uroczy podopieczny nie zmajstruje czegoś, kiedy wyjdziemy z pokoju na kolację. Jeśli pies lubi zostawać w swojej klatce, przebywanie w niej będzie dla niego dużym ułatwieniem w wyciszeniu np. w pokoju hotelowym. Często sugerujemy zabieranie klatek na wystawy psów oraz zawody i seminaria. Takie wydarzenia są dla wielu czworonogów trudne ze względu na ilość bodźców, a dzięki klatce możemy zapewnić im bezpieczną przestrzeń. Na większości wystaw ilość psów na metr kwadratowy jest tak ogromna, że bez wątpienia klatka daje większy komfort i chwilę oddechu. Podczas zawodów sportowych lub warsztatów klatka jest powszechnie wykorzystywanym rozwiązaniem, ponieważ pies w spokojnym miejscu czeka na swoją kolej i nie przeszkadza innym uczestnikom zajęć.

8. Jak dobrać rozmiar klatki?

Klatka powinna mieć taką wielkość, żeby pies mógł swobodnie usiąść, położyć się i obrócić wokół własnej osi. Rozmiar w tym przypadku ma ogromne znaczenie dla komfortu czworonoga, więc warto odpowiednio dobrać rozmiar. Klatka nie powinna być za mała, ale także nie za duża. W przypadku szczeniaka zbyt duża klatka może utrudnić naukę czystości.

9. Czy mogę zostawić szczeniaka w klatce?

Jeśli kiedykolwiek w naszych domach zagości szczeniak, to przyzwyczajanie go do przebywania klatki będzie jedną z pierwszych umiejętności na jakich się skupimy. Ustalenie jasnych zasad, według których funkcjonuje szczeniak jest znacznie prostsze, jeśli możemy kontrolować miejsce w jakim się znajduje. Nauka wyciszenia i odpoczynku to jedno, ale w pakiecie zyskujemy również pomoc w przypadku niszczenia mebli, problemów z separacją albo kontroli nad potrzebami fizjologicznymi.

10. Dlaczego klatka może pomoc szczeniakowi w nauce czystości?

Na ogół nawet najmłodsze psy starają się zachować czystość w miejscu, w którym śpią. Odpowiednio wykorzystując klatkę i obserwując zachowanie szczeniaka, możemy szybciej wyeliminować zalewanie domowej podłogi. ;) Szczególnie przydaje się to nocą, gdy możemy szybko zabrać szczeniaka na pierwszy poranny spacer jeszcze zanim zdąży załatwić się w bardziej ustronnej części mieszkania.


klatka-cpnt4

Klatka kennelowa powinna być odpowiednio dopasowana pod względem rozmiaru.

11. Czy dorosły pies może nauczyć się i polubić przebywanie w klatce?

Nie ma żadnych przeciwwskazań, żeby trening klatkowy przeprowadzić u dorosłego psa. Żywym dowodem na to są nasze suczki, które zostały przyzwyczajone do przebywania w klatce, gdy dawno przestały być szczeniakami.

12. Ile czasu pies może spędzać w klatce?

Newralgiczne pytanie, które pada podczas kazdej konsultacji. Przyjmuje się, że pies może przebywać w klatce ok 3-4h. Wszystko zależy jednak od wielkości klatki, a także temperamentu i potrzeb psa.

Ważne: czas, który pies spędza w klatce musi być stopniowo wydłużany, więc nie wrzucamy psa od razu na głęboką wodę.

13. Czy mogę używać klatki do przewożenia psa w samochodzie?

Klatka kennelowa sprawdza się idealnie w roli transportera przy założeniu, że mamy do dyspozycji tyle miejsca w samochodzie. Pies czuje się w niej bezpiecznie, ma wyznaczona przestrzeń wyłącznie dla siebie i w klatce nie stanowi zagrożenia dla bezpieczeństwa innych pasażerów np. w przypadku wypadku komunikacyjnego. Taki transporter będzie też świetnym rozwiązaniem w publicznych środkach transportu.

14. Co włożyć do klatki, żeby psu było wygodnie?

Razem z klatką można kupić legowisko w odpowiednim rozmiarze. Dobrze sprawdzi się również koc albo dry bed. Ważne, żeby dla psa było to przytulne miejsce.

15. Czy przebywanie w klatce może zaszkodzić psu?

Odpowiednio wprowadzona klatka nie może zaszkodzić psu. Jeżeli pies będzie przebywał w niej chętnie, z czasem potraktuje klatkę jako miejsce odpoczynku. W ciągu dnia Odi i Vesper ucinają sobie kilka drzemek w klatce, choć nikt ich do tego nie zmusza. Jest to ich standardowe miejsce po treningu, długim spacerze albo zabawie. Zdarzają się jednak przypadki, że psy w ataku paniki próbują wydostać się z klatki, niszcząc ją, lub własne zęby, ale jest to zazwyczaj efekt zamknięcia psa od razu bez wcześniejszego treningu.


Samo wprowadzenie klatki kennelowej nie jest skomplikowane, ale wymaga czasu, zaangażowania i dobrych chęci przewodnika. Mam wrażenie, że najważniejszym problemem z klatką są mity, które krążą na jej temat. Zdaję sobie sprawę z tego, że prawdopodobnie pojawią się głosy, że klatka to więzienie, piesek w środku taki smutny i nie można ograniczać wolności zwierząt w taki sposób. Ale zdrowy rozsądek zwycięża i jestem pewna, że zarówno Vesper, jak i Odi, są za możliwość korzystania z tego azylu bardzo wdzięczne, bo to dla nich miejsce psiego zen i najlepszych gryzaków. Jeśli chodzą Wam po głowie jeszcze jakieś pytania, to piszcie śmiało!

K.

P.S 30 minut temu Odi wpakowała się na drzemkę do klatki i wnioskując po galopujących łapach właśnie łapie jakiegoś zająca. :D Wygląda przy tym na bardzo szczęśliwą.

CO PIES POLECA

66 komentarzy

Avatar
Wojtek Be 23 stycznia 2018 - 21:13

Najgorzej jak trzeba rodzinie tłumaczyć, że klatka to nie więzienie i pies w środku się czuje dobrze. Przekonało ich dopiero to jak zobaczyli, że szczeniak sam wchodzi do kennelu jak chce mu się spać. Dobry wpis, prześlę rodzince.

Odpowiedz
Avatar
CoPiesNaTo 23 stycznia 2018 - 22:11

Trzeba się uzbroić w cierpliwość, bo i takie komentarze będą się pojawiać. Skojarzenia z klatką są bardzo rożne, ale mam wrażenie, ze i tak jest dużo lepiej, niż jeszcze 2-3 lata temu, bo jednak świadomość rośnie. Najważniejsze, ze Twój szczeniak traktuje klatkę, jak swoją bazę. :) Pozdrowienia!

Odpowiedz
Avatar
Havley 16 lutego 2019 - 16:39

Oh… znam to. Sama teraz namawiam resztę domowników. Argumentem jest to, że pies miał już bramkę i był zamykany w pokoju. Wtedy szczekał, wył i próbował się wydostać. Zamykany był tam jednak za karę. My chcemy spróbować kojca zamiast klatki, ale tata nadal twierdzi, że ten pies będzie panicznie od tego uciekać. Dla mnie to element domu. Wiadomo, że jakbym go tam po prostu zamknęła, to zachowywał by się nieodpowiednio, ale nie o to chodzi!

Odpowiedz
Avatar
Aleksandra 26 stycznia 2021 - 13:12

Chciałabym aby szczeniak od początku traktował klatkę jako swoje miejsce. Czy mogę od razu przygotować w klatce jego legowisko? Oczywiście zamykanie to dalszy etap wprowadzany stopniwo.

Odpowiedz
Avatar
Hanka 9 maja 2018 - 21:33

A ja mam pytanie. Czy klatka musi być szczelnie zasłonięta za każdym razem, gdy zamykamy w niej psa? Bo spotkałam się z taką teorią.
Ps. 3-4 godziny w klatce to jakiś teoretyczny ideał. Większość ludzi decyduje się na klatkę bo pies demoluje mieszkanie podczas gdy oni pracują na cały etat (podobnie jak ja).

Odpowiedz
Avatar
CoPiesNaTo 15 maja 2018 - 14:21

Nie, klatka nie musi być zasłonięta. Wszystko zależy od preferencji psa – po prostu niektóre lubią ciemne, zadaszone miejscówki. Odi ma odsłoniętą klatkę przez cały czas, ponieważ bardzo lubi obserwować co się dzieje wokół niej.

Odpowiedz
Avatar
Marta 8 stycznia 2019 - 12:21

Aktualnie moja półroczna ogarzyca spędza w klatce ok 5h, potem krótkie wyjście na siku i z powrotem do klatki, a my do pracy. Chciałabym powoli oduczać ją wychodzenia w ciągu dnia, tak by nie trzeba już było urywać się z pracy. Mam jednak obiekcje przed zostawieniem jej na tak długo w klatce (duża klatka, pies może swobodnie wstać, obrócić się itp.), ale równocześnie boję się zostawić ją “luzem” na tak długo, bo czasem ma szalone pomysły, np przegryzanie kabli. Jakieś pomysł, co zrobić z tym fantem?

Odpowiedz
Avatar
Magdalena 24 lutego 2019 - 21:24

Polecam popatrzeć na kojce, sprawdzone przez mojego airedale’a, klatka środku działa jako posłanie. Psiak nie ma szansy na demolowanie domu a ja nie mam wyrzutów sumienia :)

Odpowiedz
Avatar
ANNA 18 czerwca 2018 - 20:46

Dzień dobry, gdzie została kupiona klatka ?

Odpowiedz
Avatar
CoPiesNaTo 19 czerwca 2018 - 09:34

Klatkę zamówiłam w sklepie internetowym zooplus – model Double Door. :)

Odpowiedz
Avatar
Boni 26 czerwca 2018 - 23:53

Witam, planuje zakup klatki dla psa wielkosci buldoga francuskiego, niestety mam problem, bo pies ma rok i caly czas zalatwia sie w domu, od szczeniaka byl z nim problem, bo potrafi zalatwic sie pod siebie nawet grubsza potrzebe, mial nawyk, ze jak chcial siku to szedl na wlasne legowisko to zrobic :c Nie wiemy juz jak z nim pracowac, chce zrobic mu azyl w kenelu ale czy to pomoze…

Odpowiedz
Avatar
CoPiesNaTo 17 sierpnia 2018 - 10:56

Warto spróbować z klatką, ale przede wszystkim jak najwięcej (nawet krótkich) spacerów i nagradzanie za załatwianie się poza domem.

Odpowiedz
Avatar
Karolina Telewska 4 listopada 2020 - 15:10

Czy jeśli uczymy szczeniaka korzystać z klatki, aby spał w niej w nocy. Czy możemy pozwolić mu spać w ciągu dnia przy nas na kanapie?

Odpowiedz
Avatar
CoPiesNaTo 4 listopada 2020 - 15:24

Tak. :) W naszych domach z powodzeniem obowiązuje taki schemat, że na kanapie można się przytulać i razem leżeć. Warto wprowadzać też klatkowanie w ciągu dnia – np. po spacerze albo na czas zjadania gryzaków, żeby szczeniak rozumiał, że to nie tylko nocna miejscówka.

Odpowiedz
Avatar
Asia 16 lipca 2018 - 21:57

Od 3 tygodni mamy w domu szczeniaka. Stopniowo wprowadzamy klatkę, ale szczerze mówiąc nie idzie to po naszej myśli. Psiak bez problemu wchodzi do klatki, dostaje tam jedzenie i smakołyki. Czasem w ciągu dnia jeśli dam mu tam coś smacznego lub jest bardzo zmęczony to uda się aby siedział w klatce do godziny. Ale nie wchodzi tam sam z siebie, na pewno nie po to aby tam odpocząć. Jeśli jest bardzo zmęczony to przenoszę go do klatki i tam śpi dalej ale wciąż kiedy to zamykamy to po jakimś czasie zaczyna piszczeć. Do tego niestety nie widzi przeszkód aby w klatce nasikać.. dodam także, że ma w mieszkaniu rozłożone 2 dry bed, ale na żadnym z nich nie śpi – wybiera raczej zimną podłogę (również czasem na nie nasika). Kupiłam także matę chłodzącą i włożyłam mu do klatki, ale i to nie pomogło. Czy może potrzeba mu więcej czasu? A może coś robimy źle? Bardzo proszę o pomoc.

Odpowiedz
Avatar
CoPiesNaTo 17 sierpnia 2018 - 10:59

Na pewno nie warto się śpieszyć i dać szczeniakowi czas do przyzwyczajenia się do klatki. Polecam też wprowadzić tzw. crate games, aby klatka dobrze się psu kojarzyła. Na youtubie można znaleźć sporo filmów na ten temat.

Odpowiedz
Avatar
Jaga 23 listopada 2018 - 02:43

Dużo cennych inforomacji, jadna uwaga – pies zdecydowanie NIE powinien być transportowany w klatce kennelowej, w razie wypadku (nie mówię o stłuczce) pies leci siłą bezwładu i ma szanse na duże obrażenia. Sytuacja analogiczna do ludzi bez zapiętych pasów.

Odpowiedz
Avatar
Joanna 23 listopada 2018 - 19:09

dzień dobry,
ja mam pytanie jak jest w przypadku dwóch psów. Mamy szczeniaka,który już umie przebywać i spać w klatce natomiast chcielibyśmy nauczyć naszego drugiego (a w zasadzie pierwszego :)) psa przebywania w klatce. Czy w przypadku dwóch psów każdy powinien mieć swoją osobną klatkę
i powinniśmy je uczyć, która klatka jest dla którego psa ? Czy lepiej jak psy same zdecydują czy chcą być w jednej lub w drugiej albo może razem? Lepiej klatki postawić w różnych miejscach czy mogą stać koło siebie nakryte tylko kocem ?

Odpowiedz
Avatar
Magdalena 7 lutego 2019 - 14:18

Witam, poproszę o wymiary Waszej klatki dla aktity, też mam suczke tej rasy, więc chciałabym dobrze dopasować rozmiar. Pozdrawiam

Odpowiedz
Avatar
CoPiesNaTo 11 lutego 2019 - 14:09

Odi korzysta z klatki o wymiarach 89x60x66 (klatka double door z ZooPlusa), ale ona jest małą suką, więc rozważyłabym większy rozmiar. :)

Odpowiedz
Avatar
Głowka 10 lutego 2019 - 21:59

Dobry wieczór,
Jaki będzie odpowiedni wymiar takiej klatki dla akity? Czy takie wymiary będą odpowiednie dla dorosłego psa?
Długość: 106 cm
Szerokość: 71 cm
Wysokość: 81 cm

Odpowiedz
Avatar
CoPiesNaTo 11 lutego 2019 - 14:10

Tak, taki rozmiar powinien być odpowiedni, chyba, że pies jest wyjątkowo duży. :)

Odpowiedz
Avatar
mari 21 lutego 2019 - 18:47

Jeśli mamy dwa psy czy powinny być trzymane odzielnie w klatce czy razem?

Odpowiedz
Avatar
CoPiesNaTo 25 lutego 2019 - 22:50

Dużo zależy od tego temperamentu psów i ich potrzeby posiadania “swojego” miejsca. Zazwyczaj sugerujemy wprowadzenie dwóch oddzielnych klatek, żeby każdy pies mógł się wyciszyć i np. zająć swoim gryzakiem bez konieczności dzielenia się nim z innym psem.

Odpowiedz
Avatar
sylwia.hb 24 lutego 2019 - 23:13

jaki rozmiar klatki dla 5 miesięcznego goldena? pies jest spory chcemy wprowadzić klatkę ze względu na załatwianie sie w domu..Pies kupę zrobi na dworzu a siusiu niesie do domu na maty nawet jesli.spaceruje bardzo dlugo…chcemy usunac maty i wprowadzic klatkę zeby nie mial wyjscia…i zalatwial się na dworzu…nie wiemy jak to.zrobić i jaką kupic klatkę …dziekuje z foey za poradę.

Odpowiedz
Avatar
CoPiesNaTo 25 lutego 2019 - 22:55

Pies w klatce musi mieć możliwość swobodnego obrócenia się, stania oraz leżenia. Zazwyczaj przy modelach klatek są zaznaczone rozmiary dla konkretnych ras. Dla dorosłego goldena może być np. taki: 109x73x77cm. :)

Odpowiedz
Avatar
Pieseł 25 listopada 2020 - 14:49

Mam pytanie. Mam szczeniaka z adopcji, nie wiem jak duży urośnie. Ma teraz 11 tygodni i 5kg oraz 30cm w kłębie. Kupiłam klatkę 89x60x66, czy nie będzie ona za duża?

Odpowiedz
Avatar
CoPiesNaTo 26 listopada 2020 - 18:50

Niestety nie widząc rodziców szczeniaka bardzo trudno jest określić jakieś będzie docelowo wielkości, więc nie jesteśmy w stanie przewidzieć jaki rozmiar klatki będzie odpowiedni.

Odpowiedz
Avatar
Żaklin 12 grudnia 2022 - 17:57

mam pieska który od szczeniaka był nauczony do przebywania w klatce. w ciągu dnia chętnie sobie odpoczywa i w nocy też bez problemu. ale w ciągu dnia kiedy zostaje sam zaczął grysc klatkę co z tym idzie niszczy ja i boję się o jego bezpieczeństwo. nigdy tak nie robił. co może być przyczyną?

Odpowiedz
Avatar
CoPiesNaTo 12 grudnia 2022 - 21:44

Odpowiedź jest prawdopodobnie w samym pytaniu – możliwe, że pies rozumie kontekst klatki i potrafi w niej odpoczywać tylko wtedy, gdy w pobliżu jest opiekun. Trzeba wprowadzić schemat zamykania psa w klatce i wychodzenia do innego pokoju i stopniowo zwiększać czas. Trudno doradzać nie widząc konkretnego psa na żywo, ale warto wrócić do ćwiczeń z klatką, które opisałyśmy tutaj: https://copiesnato.pl/jak-przyzwyczaic-psa-do-klatki/

Odpowiedz
Avatar
olaaa 14 marca 2019 - 16:41

Dzień dobry :) czy mogłabym dostać linka z treningiem/instrukcja jak przyzwyczaić psa do klatki?
bo nie mogę odnaleźć tego posta na blogu :(

Odpowiedz
Avatar
CoPiesNaTo 15 marca 2019 - 13:59

Tutorial pojawi się na naszym blogu w ciągu najbliższych 3 tygodni. :)

Odpowiedz
Avatar
Joanna 13 stycznia 2022 - 09:17

Dzień Dobry, ja mam pytanie o pojenie i sikanie w czasie kiedy pies powinien przebywać w klatce. Czy należy tak dobrać rozmiar klatki by mógł wyjść z posłania i załatwić się na podkład obok wewnątrz klatki? Czy zakłada się, że pies nie sika w klatce? Jak w takim razie zorganizować jego przebywanie tam 3-4 godziny nie mówiąc o 5? Bez wody? Bez sikania?

Odpowiedz
Avatar
CoPiesNaTo 13 stycznia 2022 - 21:57

Pies nie powinien załatwiać swoich potrzeb fizjologicznych w klatce. Czas przebywania w klatce trzeba dopasować do wieku psa – dla dorosłego psa 5h bez sikania to żaden problem.
Jeśli chodzi o picie, można zamontować specjalną miskę. :)

Odpowiedz
Avatar
PD 30 marca 2019 - 08:50

Cześć, na stronę trafiłem przypadkiem. Przeczytałem komentarze. Jestem w szoku. Miłośnicy psów, którzy wymyślili klatkę bo piesek jest niegrzeczny tudzież pani i pan pracują i nie ma ich w domu od 6tej do 6tej.
Aż zacytuję :) “Aktualnie moja półroczna ogarzyca spędza w klatce ok 5h, potem krótkie wyjście na siku i z powrotem do klatki, a my do pracy. Chciałabym powoli oduczać ją wychodzenia w ciągu dnia, tak by nie trzeba już było urywać się z pracy”. Hahaha. I drugi kwiatek: “Mamy szczeniaka,który już umie przebywać i spać w klatce natomiast chcielibyśmy nauczyć naszego drugiego (a w zasadzie pierwszego :)) psa przebywania w klatce. Czy w przypadku dwóch psów każdy powinien mieć swoją osobną klatkę”. Leżę i ryczę. Ze smutku. Ludzie. PO CO Wam Psy ?

Odpowiedz
Avatar
CoPiesNaTo 1 kwietnia 2019 - 13:06

Zastanawiam się, czy w ogóle przeczytałeś tekst? Miałeś kiedyś do czynienia z klatką, treningiem klatkowym? Bo wygląda to na komentarz w stylu “nie znam się, ale się wypowiem”.

Odpowiedz
Avatar
matooh 15 kwietnia 2019 - 09:11

“Wszystkie etapy treningu opiszemy krok po kroku w kolejnym poście” Gdzie znajdę ten post? :)

Odpowiedz
Avatar
CoPiesNaTo 15 kwietnia 2019 - 11:22

Dziś lub jutro pojawi się na blogu! :)

Odpowiedz
Avatar
matooh 15 kwietnia 2019 - 13:49

Dziękuję :)

Odpowiedz
Avatar
Sylwia Bukowska 16 marca 2021 - 09:17

Podpowiedzieć Państwo jaki rodzaj klatki dla Staffika?

Odpowiedz
Avatar
Ula 21 maja 2019 - 07:25

Mój szczeniak z klatki zrobił sobie toaletę. Wiesz może jak odczuć go, ze jest to miejsce odpoczynku?

Odpowiedz
Avatar
CoPiesNaTo 22 maja 2019 - 11:11

Ja zaczęłabym od skupienia się na treningu czystości (nauce załatwiania się poza domem w ogóle), czyli jak najczęstsze spacery, itd. Ewentualnie na jakiś czas przekierować szczeniaka na załatwianie się na matę, a podczas przebywania w samotności tymczasowo zablokowałabym dostęp do klatki. Jednocześnie wdrażaj trening opisany w tym artykule:
https://copiesnato.pl/jak-przyzwyczaic-psa-do-klatki/

Odpowiedz
Avatar
Marta 16 kwietnia 2020 - 08:56

Czy pies może posiadac dwie klatki: jedyną drewnianą w mieszkaniu a drugą składaną, turystyczną na wyjazdy?

Odpowiedz
Avatar
CoPiesNaTo 20 kwietnia 2020 - 21:48

Jak najbardziej. U nas właśnie tak to działa. :) W domu mają klatki metalowe, a na wyjazdy zabierany najczęściej materiałowe.

Odpowiedz
Avatar
Joanna 16 kwietnia 2020 - 15:31

Czy taka klatka kennelowa musi być wielkości posłania? Czy może być to większy kojec wydzielający szczeniakowi kawałek pokoju – czy on będzie pełnił tę samą funkcję co klatka? W kojcu znajduje się legowisko oraz obok mata do załatwiania psich potrzeb.

Odpowiedz
Avatar
Alex221 6 maja 2020 - 20:23

Proszę o poradę, czy dla psa kanapowego – Vizsla – oprócz klatki kennelowej, która oczywiście pojawi się u nas w domu jako schronienie – jest sens szykować na ogrodzie duży boks na świeżym powietrzu? Mówię tu o czasie kiedy jesteśmy w pracy te 8 h, chciałabym jak najlepiej dla psa, by miał jak najlepsze, komfortowe warunki – mamy duży ogród, psa nie zostawię wolno biegającego, czy lepiej by latał w domu wolno czy by był w boxie na ogrodzie?

Odpowiedz
Avatar
wixa 28 września 2020 - 14:08

No cóż… klatka, to klatka. Po prostu więzienie. Trening uczący psa, że klatka to jego azyl to nic innego, jak kiedyś przyzwyczajało się psa do jego łańcucha. Psa można przyzwyczaić, czy tez wytrenować do praktycznie wszystkiego :( nawet do siedzenia 8h w klatce, bo przecież do pracy czasem jednak pójść trzeba

Odpowiedz
Avatar
CoPiesNaTo 28 września 2020 - 14:31

Bzdura jakich mało. Dla wielu psów klatka będzie zdecydowanie zwiększać poczucie bezpieczeństwa, a to w codziennym życiu jest szalenie ważne. Jeżeli pies sam wybiera klatkę, która nie jest nawet zamykana i śpi tam z wyboru, choć ma możliwość spania na kanapie, legowiskach czy łóżku, to znaczy, że nie ma to nic wspólnego z więzieniem.

Odpowiedz
Avatar
wixa 28 września 2020 - 16:12

Oho, widzę agresję z Twojej strony. Spokojnie… nie musisz zaczynać w ten sposób. Ale ad rem: faktem jest, że psa można wytrenować do praktycznie wszystkiego. Można do klatki, można do łańcucha, a nawet (o zgrozo) do kolczatki :(
Jeśli uważasz, że samotny pies zamknięty na kilka godzin w klatce jest szczęśliwy, to chyba mamy inne pojęcie psiego szczęścia.

Odpowiedz
Avatar
CoPiesNaTo 29 września 2020 - 10:20

Agresji z mojej strony brak, ale nazywanie dobrze wprowadzonej klatki więzieniem nie ma żadnego sensu. Moje psy same wybierają klatkę jako miejsce odpoczynku (i po spacerze są w stanie spędzić tam dobrowolnie nawet kilka godzin śpiąc w różnych pozycjach, a klatki są otwarte). Szczęścia i swobody im w życiu nie brakuje. Tematu kolczatki nie będę tu nawet rozwijać, ale mam nadzieję, że to co piszesz wynika z wieloletniego doświadczenia w pracy z psami agresywnymi wobec psów i ludzi oraz prezentującymi zachowania, które zagrażają bezpieczeństwu innych. Nie ma jednej słusznej drogi w szkoleniu psów, więc warto czerpać z różnych źródeł.

Odpowiedz
Avatar
Dorota Barnard 19 października 2020 - 18:44

czy zamykac klatke na noc dla szczeniaka jak spi?

Odpowiedz
Avatar
CoPiesNaTo 21 października 2020 - 20:33

Jeżeli szczeniak zostanie wcześniej przyzwyczajony do przebywania i spania w klatce, to można zacząć ją zamykać (ale stopniowo – początkowo tylko na kilka minut, a potem wydłużamy ten czas). W tym wpisie jest cała instrukcja: https://copiesnato.pl/jak-przyzwyczaic-psa-do-klatki/

Odpowiedz
Avatar
Aleksandra 31 stycznia 2021 - 12:31

Chciałabym oswajać szczeniaka od razu z klatką kennnelową. Czy powinnam przygotować dla niego także inne legowisko czy klatka (oczywiście na początku otwarta) będzie wystarczająca?

Odpowiedz
Avatar
CoPiesNaTo 11 lutego 2021 - 08:38

Jeśli klatka ma być docelowym miejscem, w którym pies śpi, to można ograniczyć się tylko do tej opcji. :)

Odpowiedz
Avatar
Juliia 5 lipca 2021 - 12:56

Czy dla haskiego psa będzie dobra klatka 89x60x69?

Odpowiedz
Avatar
CoPiesNaTo 7 lipca 2021 - 15:12

Tak, ten rozmiar powinien być ok. :)

Odpowiedz
Avatar
kennelowa 28 lipca 2021 - 10:29

u mnie klatka dla psa z drewna była wybawieniem. pies wzięty ze schroniska, stale się trząsł, nie dało się go uspokoić. jak zobaczył taką klatkę to od razu do niej wskoczył :D stale ma drzwiczki otwarte, nie jest w ogóle zamykany, ale śpi tylko w klatce, mimo iż dajemy mu wskakiwać na kanapę :) także zawsze trzeba dopasować miejsce spania do potrzeb psa a nie do swoich preferencji

Odpowiedz
Avatar
Psiara 13 stycznia 2022 - 15:07

wiadomo, ze klatka kennelowa moze sie kojarzyc z wiezieniem ale w pewnych sytuacjach moze byc rzeczywiscie pomocna ;)

Odpowiedz
Avatar
Anna 8 marca 2022 - 14:30

Dzień dobry mam pieska szczeniaka maltańczyka od tygodnia. Odrazu uczy się spania i przebywania w klatce bardzo ja lubi sam się udaje na odpoczynek do klatki. Mam kilka obaw: w nocy wstawiam klatkę do sypialni ale ten ciagle piszczy chce do łóżka czy go przetrzymac czy jednak wynieść klatkę aby mnie nie widział ? A drugie pytanie to mój powrót do pracy wzięłam 10 dni dla szczeniaczka na naukę a teraz muszę wrócić na 8 godz i nie wiem czy zostawić otwarta klatkę czy zamknięta ? Już zostaje trochę sam i nie ma problemu jedynie kupa w klatce jak wracam. Bardzo proszę o sugestie bo to mój pierwszy szczeniak

Odpowiedz
Avatar
CoPiesNaTo 9 marca 2022 - 10:01

Potrzeba bliskości u szczeniąt jest zupełnie naturalna. Gdy przebywają ze swoim rodzeństwem najczęściej przesypiają noce przytulając się do siebie. Jeżeli nie chcesz spać z psem w łóżku, rozwiązaniem może być przysunięcie klatki bliżej. Stopniowo szczenięta uczą się samodzielności, ale warto dać psu na to czas.
Zostawianie szczenięcia na tyle godzin w klatce nie jest dobrym pomysłem. Lepszym rozwiązaniem będzie wygrodzenie bezpiecznego kojca, w którym pies będzie przebywał w czasie Twojej nieobecności. Warto stopniowo przyzwyczajać psa do zostawania bez opieki (zaczynając dosłownie od kilku minut). Może ktoś z rodziny/znajomych mógłby zaglądać do psa? To bardzo pomoże w procesie nauki czystości i spokojnego zostawania w domu.

Odpowiedz
Avatar
Kuba 12 sierpnia 2022 - 08:23

W przeciągu kilku tygodni pojawi się u nas szczeniak Boston Terrier. Od małego szczeniaka chcemy wprowadzić klatkę kennelową, ale także przy późniejszym zostawaniu kojec materiałowy.
Pytanie jaki rozmiar klatki kennelowej będzie odpowiedni ? Wymiary 63 x 55 x 61 cm czy 78 x 55 x 61 cm ? Rozumiem, że klatkę dopasowujemy od razu do gabarytów dorosłego pieska ? :)

Odpowiedz
Avatar
CoPiesNaTo 12 sierpnia 2022 - 23:34

Rozmiar klatki najlepiej pod dorosłego psa dobrać, więc warto dopytać hodowcę o wymiary rodziców szczeniąt, bo nawet w obrębie jednej rasy różnice są spore. Wszystko zależy od konkretnego miotu. Różnica między klatkami jest niewielka, więc można zawsze zaryzykować i kupić tę odrobinę większą. Trzymamy kciuki! :)

Odpowiedz
Avatar
Gosia 2 października 2023 - 09:56

Dostałam instrukcję od trenera aby klatka psa była w innym pomieszczeniu niż to gdzie wszyscy przebywają. Głównie po to żebu pies nas nie obserwował tylko spał. Pies jest nadpobudliwy i mocno reaktywny. Zamykam go w ciemnym pokoju w klatce. Pies rzeczywiście śpi. Ale zastanawiam się nad tym że go izoluję jednak na te kilka godzin dziennie od nas czyli od stada…Jednak jak jest z nami w pomieszczeniu w klatce to nie śpi…Jak myslicie?

Odpowiedz
Avatar
CoPiesNaTo 2 listopada 2023 - 19:51

Jeżeli pies jest w stanie się wyciszyć i spać w innym pokoju, chętnie wchodzi do klatki i w niej zostaje, to to rozwiązanie spełnia swoją rolę. Natomiast trzeba wziąć pod uwagę to, że psy często traktują odpoczynek z rodziną jako “społeczną aktywność” i naturalne jest to, że będą chętnie układały się w pobliżu domowników. Na pewno warto też nauczyć psa odpoczywania w klatce, gdy jesteś w pobliżu, ale nie poświęcasz mu uwagi – np. czytając książkę. Małymi kroczkami, po kilka minut dziennie.

Odpowiedz
Avatar
Natalia 27 lutego 2024 - 17:59

A czy można karmić psa w klatce? W już dolecelowo miska z karmą i woda na stałe?

Odpowiedz
Avatar
CoPiesNaTo 8 marca 2024 - 11:25

Nie widzę przeciwwskazań. Ważne, żeby pies miał stały dostęp do wody. :)

Odpowiedz

Napisz Komentarz